Sujuvan joukkoliikenteen Kangasala

Sujuva ja tiivis joukkoliikenne on vetovoimatekijä kasvavalle ja kehittyvälle kaupungille.

Kuluvan valtuustokauden aikana Kangasala on panostanut merkittävästi joukkoliikenteeseen, ja olen voinutkin olla ylpeästi kangasalalainen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa. Vuorotarjontaa on lisätty, Tampere on tavoitettavissa nopealla Lahdentien yhteydellä ja liityntäpysäköinnistä on tehty kätevä tapa välttää ruuhkat ja hypätä Nyssen kyytiin. Tehty työ on selvästi ollut oikeaa, koska Kangasalla tehdyt matkat olivat vuoden takaisessa tarkastelussa nousseet yli 50 prosentilla.

Ratikan liikennöinti lähestyy ja sen vuoksi on tehty isoja muutoksia linjastoon ja reitteihin. Myös Kangasala saa syöttölinjan ratikalle ja elokuusta alkaen Kangasalan keskustasta pääsee Tampereelle jopa 7,5 minuutin välein. Yhtä lailla Vatialan alueen tiheästä vuorotarjonnasta on pidettävä kiinni. Tiivisti asutetusta nauhataajamasta on tärkeä olla tiheät ja sujuvat joukkoliikenneyhteydet, jotta yhä useammin bussi olisi omaa autoa houkuttelevampi vaihtoehto. Ympäristö kiittää, kun yksityisautoja on teillä vähemmän.

Uskon, että taistelussa liikenteen päästöjen vähentämiseksi porkkana joukkoliikenteen käyttäjille on parempi kuin keppi yksityisautoilijoille.

Valitettavasti koronakriisi on haastanut voimakkaasti myös joukkoliikennettä, koska matkustajamäärät ovat pudonneet merkittävästi. Viime keväänä epidemian iskiessä Suomeen matkustajamäärät putosivat Kangasalla jopa 70 prosentilla. Tänä päivänä tilanne on jonkin verran palautunut, mutta olemme edelleen kaukana joukkoliikenteen normaalista käyttäjämäärästä. Ikäviäkin päätöksiä on siksi tälle keväälle jouduttu tekemään, vuorotarjontaa ja yöajan liikennettä vähentämään, jotta liikennöintikustannuksia on saatu pienemmiksi. Suurilta hinnankorotuksilta kuitenkin onneksi vältyttiin.

Kun koronaepidemiasta selvitään ja yhteiskunta palaa takaisin normaalimpaan tilaan, kannustan kaikkia jälleen palaamaan Nyssen matkustajiksi. Kun on entistä enemmän matkustajia, on myös enemmän lipputuloja, joilla palvelutasoa pitää yllä ja laajentaa. Tämä pätee myös alueille, joilla joukkoliikenneyhteydet eivät vielä ole toivotulla tasolla. Kehittäminen on mahdollista vain, jos on joukkoliikenteen käyttäjiä. Tyhjillä busseilla ajaminen ei ole järkevää. Pitkän aikavälin tavoitteena tulee myös olla joukkoliikenteen selvästi edullisemmat hinnat. Jatkuvat lippujen hintojen korotukset eivät ole oikea tie joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisäämisessä.

Uskon, että taistelussa liikenteen päästöjen vähentämiseksi porkkana joukkoliikenteen käyttäjille on parempi kuin keppi yksityisautoilijoille. Tästä syystä me Kokoomuksessa haluamme Kangasalan profiloituvan sujuvan joukkoliikenteen kaupunkina. Meidän tulee panostaa entisestään tiheisiin joukkoliikenneyhteyksiin ja liityntäpysäköintiin sekä edistää esimerkiksi lähijunaliikenteen käynnistymistä ja seuturatikkahanketta tulevalla valtuustokaudella.