Miksi Viro on ohittanut Suomen Pisa-tuloksissa?

Helsingin Sanomat julkaisi tänään mielenkiintoinen artikkelin Virosta koulutuksen uutena mallimaana. Samassa ajassa, jossa Viron Pisa-tulokset ovat nousseet Euroopan kärkeen, Suomen tulokset ovat luisuneet alaspäin. Erityisesti matematiikan osaamisen osalta Pisa-tulokset ovat erittäin huolestuttavia.

Pienemmillä resursseilla Virossa osaaminen on meitä korkeammalla eikä tasa-arvoisuudessakaan koulu Suomelle häviä, vaan se tasaa hyvin erilaisista perhetaustoista tulevien lasten eroja.

Mitä Virossa tehdään oikein? Juttu sai pohtimaan ainakin seuraavia asioita:

💙 Perinteinen opettajavetoisempi opetustapa, ainakin pienille oppilaille.

💙 Opiskelumotivaation parantaminen. Onko Suomessa menetetty oppimisen iloa ja koulutususkoa?

💙 Opettajien arvostuksen ja auktoriteetin palauttaminen. Opettaja on auktoriteetti, jonka täytyy voida asettaa lapsille rajat työ- ja oppimisrauhan turvaamiseksi.

💙 Netin ja älylaitteiden käytön rajaaminen. Sähköiset materiaalit ovat hyvä lisä, mutta jatkuva ruudun tai netin tuijottaminen vain heikentää oppimista. Kouluilla pitää olla mahdollisuus kieltää puhelimien käyttö silloin kun niitä ei koulutyössä tarvita.

💙 Oppimisen tuen pitää toimi, mutta myös ylöspäin eriyttämisessä pitää onnistua, jotta lahjakkailla oppilailla on niin ikään kehittymismahdollisuuksia.

💙 Myös vanhemmuuden tukea tarvitaan.

Seuraavalla vaalikaudella on laitettava peruskoulu kuntoon. Se tarvitsee resursseja, mutta kuten Viron esimerkki näyttää, kyse ei ole pelkästään rahasta. Myös muunlaisia toimenpiteitä tarvitaan.